K.AMERY
Szexualitás Thaiföldön
“Öregem, ennek a lánynak csak megérinted a vállát és máris fordul rád. Tudják mi a kötelességük és mit hogyan kell csinálni.”
“Hallottam én is, Thaiföldön a lányok még lányok, nem úgy mint nálunk.”
“Nem csoda. Már az iskolában tanítják őket.”
Ezt a beszélgetést nem én találtam ki, hanem ebben és hasonló formában többször is hallottam. És valóban, a nyugati férfiak köreiben nem ritkák ezek a gondolatok. De az illúzió, hogy a thaiföldi lányok és asszonyok csak úgy osztogatják az eper ízű csókokat és mindig online vannak a teljes programra, az olyan messze van a valóságtól, hogy a fény is elfárad mire átér a túlsó oldalra. Nyilván, a szexualitás mindig a fejben kezdődik és fejeződik be, és egy nyugati férfi, aki elolvad a bájos lány mandula szemétől és a (valóban) selymes női testtől, az a képzeletében egy exotikus, sosem érzett erotikus paradicsomban érezheti magát. Főleg az első időkben bedumálhatja magának, hogy -”Na, ezek aztán még lányok!”
De aki azt hiszi, hogy ez a fikcionált sexualitás jobb vagy rosszabb mint az európai, az akkorát téved, hogy már egy turistalátványosság is lehetne. Ennek a merő ellentéte, és ezt is hallottam, hogy a thaiföldi lányok az ágyban a legrosszabbak a világon, megint nem más mint, hogy - Ma sem tudtunk meg semmit sem. Tény, a szexualitás Thaiföldön, egyáltalán Ázsiában, se nem jobb se nem rosszabb mint nálunk. De más. És ennek hétköznapi, történelmi, vallási és kulturális okai is vannak.
Egy férfi és egy nő szexualitás kapcsolata Thaiföldön eltér a mi etyepetyénktől, különösen a házasságban betöltött szerepe össze sem hasonlítható. A hagyományos thai családban a mai napig a szexualitás inkább egy kötelezettség, mint egy most elengedem a hajamat szeretkezés. Elsősorban a család és a társadalom erősítését, a gyermekáldást szolgálja. A gyermekvállalást már a fiatal 18-20 éves lányoktól is elvárják, mivel a pelenkarugdosókat a szociális segély egy formájának és a család gyarapodásának tekintik. Nálunk a szexualitás intimitás és személyes boldogság, magyarul mondva kifejezetten élvezzük, akár még öreg korunkban is. Egy thaiföldi feleségnek, aki már 2-3 gyerekkel megáldotta a családját, semmi kedve nem lesz a következő menetre. A thaiföldi szerelmi kapcsolatokra sok mindent lehet mondani, csak azt nem, hogy romantikusak, vagy akár szenvedélyesek, sokkal inkább pragmatikusak.
Egy turistának vagy egy ott élő farangnak nehéz lesz megértenie, hogy egy világban, ahol jobbra és balra, elől és hátul félmeztelen lányokat ugrálni lát, ott a szexualitás ma is egy nehéz téma a családban. A szülők és a gyerekek ritkán beszélnek róla, az iskolában szinte semmi felvilágosítás nincsen. A lányok úgy nőnek fel, hogy a szexualitás nem romantika, sokkal inkább egy kötelesség. A piroslámpás bárok világában nehéz lesz kapisgálni, hogy a mai thai kultúra sokkal puritánsabb mint a látszat, és a thaiföldi lányok többsége szégyenlős és tartózkodó a valóságban.
Thaiföld nagy részén a szexualitást gyakran a hagyományos, a konzervatív és az erkölcsös értékek határozzák meg. A család az egyik legfontosabb társadalmi egysége az országnak, amelyben prűd elvárásokat képviselnek a lányuk erkölcsi tisztaságával szemben. Az emberek szoros kapcsolatban állnak egymással, a kollektív összetartozás és az egységtudat sokkal erősebb mint nálunk. A normák és értékek szigorú felügyelete és betartása természetes, és elsősorban a lányokra vonatkozik. (Valójában a fiúk azt csinálnak amit akarnak.) A szexualitásról nem beszélnek a nyilvánosság előtt, mert magánügy, nem tartozik senkire. A szeretet nyilvános mutogatása szinte ismeretlen, még a saját gyermekeivel szemben is.
Ennek az egyik és talán a legfontosabb oka a "Kreng Chai" fogalma, ami semmi más mint a thaiföldi életfilozófia egyik legfontosabb oszlopa. Egy lefordíthatatlan és összetett fogalom, félelmet, a másik ember érzéseit és helyzetét mélyen tiszteletben tartó, konfliktust, kellemetlenséget kerülő magatartást jelent. De már ez a magyarázat sem korrekt. A thaiföldi szexualitással és párkapcsolattal is szorosan összefügg, mivel a társadalmi normák, a konfliktuskerülő magatartás IS befolyásolják, hogyan kezelik a thai emberek a szexualitás kérdéseit. A "Kreng Chai" miatt a thai emberek gyakran kerülik a szexualitásuk őszinte megbeszélését még a saját házastársukkal is, mivel igyekeznek elkerülni a kellemetlenséget vagy nem szeretnék a másikat kényelmetlen helyzetbe hozni. A problémák, a kívánságok nem őszinte megbeszélése ugyan segít megvédeni a partner arcát és el lehet kerülni vele a konfliktusokat, de egyben akadálya is egy egészséges nemi kapcsolatnak. Nem vicc, nem én találtam ki, de valóban előfordult, hogy egy thaiföldi feleség mélyen meg volt rökönyödve, mert a férje kérte tőle, hogy most üljön bele felülről. Ez a kérés biztosan nem volt kreg jai. Gondolom, az asszonyka még jobban felháborodott volna, ha közlik vele, hogy hátulról is mehetne egy menet. Amíg különböző sexpraktikák a nyugati világban még a 12 éves gyerekeknek sem újdonságok, hiszen a pornófilmeken nőnek fel, addig a vidéki thai fiatalság azt sem tudja miről beszélnek.
De ez nem volt mindig igaz a thaiföldi társadalomra, a hagyományos hiedelmek, amelyek gyakran animista jellegűek voltak, sokkal kevésbé voltak szigorúak ami a szexualitást illeti. A testiség és a szexualitás az élet természetes részének számított, nem kapcsolták össze szégyennel vagy bűnnel. Habár a théraváda buddhizmus bizonyos erkölcsi és aszketikus ideálokat hozott magával, ezek a szabályok a korai időkben kevésbé voltak szigorúak. A szexualitás emberi szükségletként volt elfogadva és mindenki annyit hancurozhatott amennyit csak akart. A többnejűség mindennapos volt, sőt, ha nem is hivatalosan de a mai napig eltűrt, és a nők is nagyobb szexuális szabadságnak örülhettek. Bizonyítéknak elég korabeli költeményeket, történeteket olvasni, vagy akár több templomban, a mai napig látható, pornográfikus ábrázolásokat, erotikus szövegeket megtekinteni. Egy országban, ahol az emberi test meztelen mutogatása (általában) meg van tiltva, ki gondolta volna. Thaiföldön hiába keresel Playboy újságokat, vagy pornókat. Az első “erotikus” film, a "The Last Song", bemutatása 1972 volt, az is elég szép nagy vihart kavart fel, pedig csak egy fiatal pár kapcsolatát mutatta be. A konzervatív körök erkölcstelennek bélyegezték, mert egy transszexuális lány szerelmét mesélte el.
A 18. századtól kezdve a thaiok megpróbáltak - a théraváda buddhizmus hatására - szigorúbb erkölcsi normákat felvenni, beleértve a szexuális önmegtartózkodást is. Valószínűleg nem volt könnyű dolguk, ezért nem is nagyon eröltették. Mindenesetre az uralkodó vallás ráütötte a bélyegét a morálra, mert a túlzott vágy a szenvedés egyik oka lett, és a szexuális visszafogottságot piros ponttal jutalmazták. - „Csak az éri el a legmagasabb szintű elégedettség állapotát, aki már a legkisebb vágyat sem érez.” - adta ki az útirányt maga Buddha az erotika témájában.
A nyugati gyarmatosító nagyhatalmak is puritán felfogást hoztak magukkal, amelyek szép lassan az egész társadalomra kihatottak. Fokozatosan, a 20. század elejéig a nők szerepe egyre szorosabban összekapcsolódott a családdal, a házassággal és az erkölcsi tisztasággal.
De ne legyünk ennyire jóhiszeműek, annak ellenére, hogy még mindig (általában) a konzervatívabb nézetek uralkodnak, vidéken is megfigyelhetőek a vizet prédikálok, de bort iszok sutyimutyi szexuális jelenségek. A nagyobb városokban pedig már nem is nagyon titkolóznak, hiszen a szemük előtt orrba-szájba töcskölnek példamutatóan a turisták. A thai fiatalság, akik a médián keresztül több információhoz és szélesebb látáskörhöz jutnak, egyre lazábban viszonyulnak a szexualitáshoz. Ma már nem mindenhol szégyenlősködnek, mint művészi alkotások is mutatják, még akkor sem ha, Thaiföldön a mai napig a szexualitásnak alapvetően más a jelentősége mint nálunk. Thaiföld az ellentétek országa, és ez tükröződik a szexuális életükben is. Az egyik oldalon nyilvánosan diszkréciót és erkölcsösséget keresnek, az állam szigorúan bünteti a nyilvános meztelenséget, a másik oldalon a felszín alatt virágzik az éjszakai élet és a szórakoztatóipar, beleértve a kőkemény pornóvilágot. A hagyomány és a modern életmód közötti ellentmondás kettősséget eredményezett, amelyről mindenki tud, csak nem beszél ezekről senkivel. Kurváskodás hivatalosan nincs, még akkor sem ha a szemüket kiveri. Mindenki tudja, hogy a lányok nem azért ácsorognak a tengerparton, mert csak levegőzni szeretnének. A prostituáltak nem csak a nyugati vénemberek zászlaját tartják egyenesben, amíg végre a viagra hatni kezd, hanem a legtöbb thaiföldi serdülő legény ártatlanságát is ők veszik el.
Akik szeretnének többet megtudni a farang-thai kapcsolatokról, azoknak szeretettel ajánlom a frissen megjelent E-könyvemet.
Bővebben a következő linken. Kattints a képre.